maandag 23 juni 2008

Onderzoek

Op mijn stage school doen ze niet veel op de computer. Binnen het montessori onderwijs doen ze heel veel met zintuigen en montessori materialen!
Op de school waar ik werk werken ze wel met verschillende programma's op de computer. Dus ben ik hier aan de slag gegaan voor mijn onderzoek. Aller eerst ben ik met de ICT-er gaan praten wat er allemaal was. Daarna ben ik achter de computer gekropen. En heb mij verbaasd over wat er allemaal is en wat de mogelijkheden zijn. Ik heb ook een klein vragen lijstje op de leerkrachten losgelaten om te vragen hoe zij de programma's ervaren. Hier mijn eindverslagje:

De kinderen uit elke bouw krijgen eens in de week een computer beurt. De midden en bovenbouw soms meer ivm projecten en werkstukken. Met een opdracht kruipen ze dan achter de computer. De programma's waar wij oa mee werken zijn: Ambrasoft (rekenen, WereldOriƫntatie) , Topo, Schatkist(onderbouw), Estafette (begrijpend lezen), Novoscript (schrijfvaardigheid) en natuurlijk van internet. Zwaar favoriet zijn: Kennisnet, rekenweb, webkwestie en informatieve site zoals het klokhuis.
De kinderen vinden het leuk en leerzaam. De leerkrachten kunnen de ontwikkelingen en de gemaakte opdrachten allemaal inzien. De resultaten worden per leerling, per klas en zelfs per school geregistreerd. Wat een hoop tijd voor de leerkrachten scheelt. Ook is het schooloverkoepelend handig! De leerkrachten ervaren deze extra oefening ook heel positief. Ze zien zeker een verbetering in bijvoorbeeld het automatiseren van rekenen maar ook bij het toetsen van topo. Door dat de kinderen het nu op verschillende manieren krijgen aangeboden blijft het beter hangen. Ook is het zo makkelijker om kinderen op hun eigen niveau te laten oefenen. Je hoeft als leerkracht niet 28 verschillende oefeningen te maken om ieder kind op zijn of haar niveau te laten werken. Daar hebben we nu de computer voor!

Geen opmerkingen: